« Opomena | pausalci - zakon o porezu na dohodak gradjana - 08.05.2009. »
Stalno dobijam pitanja vezana za pausalce - pa hajde da to resimo.
AZURNA ZAKONSKA REGULATIVA I PITANJA I ODGOVORI PREBACENI SU NA FORUM WWW.ASEKONOMIJA.COM
Sledi :
UREDBA O BLIŽIM USLOVIMA, KRITERIJUMIMA I ELEMENTIMA ZA PAUŠALNO OPOREZIVANJE OBVEZNIKA POREZA NA PRIHODE OD SAMOSTALNE DELATNOSTI
Ovom Uredbom su propisani uslovi vodjenja pausalnog knjigovodstva , kao i nacini odredjivanja visine poreza i sl.
Ja cu kasnije dati primere iz prakse .
Sto se tice Zakona o porezu na dohodak gradjana on je dopunjavan 2002.,2004.,2006. i 2009. godine.
Pokusacu da pronadjem kompletan tekst sa izmenama i dopunama. Ili cu dati tekst zakona plus tekstove izmena i dopuna .
________________________________________
Glasilo:
Službeni glasnik RS, 31/2005 od 08-Apr-05
Vrsta propisa:
Uredbe
Nivo propisa:
Republike Srbije
Na snazi:
09-Apr-05 -
Natpropis:
ZAKON O POREZU NA DOHODAK GRAĐANA ("Sl. glasnik RS", br. 24/2001, 80/2002 i 135/2004,62/2006,65/2006, 2009.)
UREDBA
O BLIŽIM USLOVIMA, KRITERIJUMIMA I ELEMENTIMA ZA PAUŠALNO OPOREZIVANJE OBVEZNIKA POREZA NA PRIHODE OD SAMOSTALNE DELATNOSTI
("Sl. glasnik RS", br. 65/2001, 45/2002, 47/2002, 91/2002, 23/2003, 16/2004, 76/2004 i 31/2005)
Član 1
Ovom uredbom bliže se uređuju uslovi, kriterijumi i elementi za
paušalno oporezivanje obveznika poreza na prihode od samostalne
delatnosti (u daljem tekstu: preduzetnik) u skladu sa članom 41. Zakona
o porezu na dohodak građana ("Službeni glasnik RS", broj 24/2001 - u
daljem tekstu: Zakon).
I USLOVI ZA PAUŠALNO OPOREZIVANJE
Član 2
Preduzetnik koji ispunjava uslove za paušalno oporezivanje iz člana 40.
Zakona, a koji smatra da s obzirom na okolnosti nije u stanju da vodi
poslovne knjige, osim poslovne knjige o ostvarenom prometu, ili da mu
njihovo vođenje otežava obavljanje delatnosti, može da podnese zahtev
za paušalno oporezivanje Republičkoj upravi javnih prihoda - odeljenju
za utvrđivanje i naplatu javnih prihoda u opštini na čijoj je
teritoriji registrovan, odnosno obavlja delatnost (u daljem tekstu:
nadležni poreski organ).
Zahtev iz stava 1. ovog člana sadrži:
1) razloge zbog kojih preduzetnik smatra da nije u stanju da vodi
poslovne knjige, odnosno razloge zbog kojih smatra da mu njihovo
vođenje otežava obavljanje delatnosti;
2) iznos ukupnog prometa ostvarenog u godini koja prethodi godini za
koju se utvrđuje porez, odnosno iznos planiranog prometa kada počinje
obavljanje delatnosti;
3) podatke o činjenicama i okolnostima od značaja za utvrđivanje visine
paušalnog prihoda: mesto na kome se radnja nalazi; opremljenost radnje;
broj zaposlenih radnika i angažovanih članova porodice; tržišni uslovi
u kojima se delatnost obavlja; površina lokala; starost preduzetnika i
njegova radna sposobnost i ostale okolnosti koje utiču na ostvarivanje
dobiti.
II KRITERIJUMI ZA UTVRĐIVANJE VISINE PAUŠALNOG PRIHODA
Član 3
Radi utvrđivanja visine paušalnog prihoda, kao osnovice poreza na
prihode od samostalne delatnosti (u daljem tekstu: porez), preduzetnici
se razvrstavaju po kriterijumima profitabilnosti i obima prometa,
odnosno prema vrstama delatnosti, u sedam grupa, i to:
1) u prvu grupu: nosači, čistači obuće, sakupljanje lekovitog bilja,
šumskih plodova i slično, prodaja pečenih, kuvanih i na drugi način
pripremljenih poljoprivrednih i drugih proizvoda na ulici i drugim
slobodnim prostorima, u sportskim, bioskopskim i drugim dvoranama i
prostorijama i druge srodne delatnosti koje se obavljaju bez stalnog
poslovnog mesta, štopovanje tkanina, presvlačenje dugmadi, popravka
kišobrana, popravka ortopedskih pomagala, popravka naliv pera i patent
olovki, herihteri, drvomodelari, duboresci, popravka muzičkih
instrumenata, plisiranje, oštrači, bačvari, jorgandžije, kolari,
potkivači, vunovlačari, rukavičari, opančari, četkari, papudžije,
domaća radinost, stari zanati i verski službenici;
2) u drugu grupu: frizeri za muškarce, časovničari, optičari,
fotokopiranje, obućari, krojači, prerađivači sekundarnih sirovina,
bravari, firmopisci, pečatoresci, uzgajivači cveća, proizvodnja
loznovoćnih i drugih sadnica i kalemova, iskorišćavanje zemljišta u
nepoljoprivredne svrhe, inkubatorska proizvodnja živine, povremeno
obavljanje poslova poljoprivrednim mašinama drugim licima, izvođači
muzičkih i drugih programa koji nemaju status estradnih umetnika;
3) u treću grupu: automehaničari, autolimari, autoelektričari,
vulkanizeri i slično (autograna), moleri, tapetari, frizeri za žene, TV
i elektro-mehaničari, precizni mehaničari, električari,
vodoinstalateri, podučavanje umetničkim i sportskim veštinama (muzika,
balet, slikanje, pevanje, sport i drugo), grafička delatnost, pranje i
peglanje rublja, hemijsko čišćenje i bojenje, pedikirsko-manikirske i
kozmetičarske usluge, fotografi sa stalnim poslovnim mestom, video
klubovi, voskari, trgovinska delatnost koja se obavlja izvan poslovnih
prostorija (na tezgama i sličnim objektima koji se koriste na pijacama,
ulicama, trgovima i drugim javnim površinama).
4) u četvrtu grupu: zlatari, kamenoresci, plastičari, metalostrugari,
pekari, proizvođači testenina, poslastičari, građevinska delatnost i
druge slične delatnosti, uslužno rezanje građe, stolari, stakloresci,
radnje za zabavne igre, modni krojači, trgovinska i ugostiteljska
delatnost koja se obavlja u kiosku ili prikolici i sličnom montažnom
ili pokretnom objektu, auto perionice;
5) u petu grupu: lekari, stomatolozi, apotekari, veterinari, profesori,
fizioterapeuti, zubni tehničari i druge slične profesionalne delatnosti;
6) u šestu grupu: advokati;
7) u sedmu grupu: autotaksi, šlep služba, prevoz posmrtnih ostataka,
prevoz putnika autobusom, prevoz stvari i robe kamionom i druge
autoprevozničke delatnosti.
Delatnosti, odnosno zanimanja koja nisu razvrstana u grupe iz stava 1.
ovog člana, nadležni poreski organ razvrstava u odgovarajuću grupu,
prema njihovoj srodnosti i obimu.
Član 4
Polazna osnovica za utvrđivanje visine paušalnog prihoda po grupama iz
člana 3. ove uredbe određuje se u odnosu na prosečnu mesečnu zaradu po
zaposlenom ostvarenu u Republici u godini koja prethodi godini za koju
se utvrđuje porez (u daljem tekstu: prosečna mesečna zarada).
Kada je prosečna mesečna zarada iz stava 1. ovog člana ostvarena u
gradu, odnosno opštini gde je sedište radnje preduzetnika manja ili
veća za više od 10% od prosečne mesečne zarade ostvarene u Republici,
polazna osnovica za utvrđivanje visine paušalnog prihoda određuje se
prema prosečnoj mesečnoj zaradi ostvarenoj u gradu, odnosno opštini.
U slučaju iz stava 2. ovog člana, polazna osnovica za utvrđivanje
visine paušalnog prihoda za preduzetnike sa sedištem radnje na užem
području grada Beograda (opštine Voždovac, Vračar, Zvezdara, Palilula,
Rakovica, Savski venac, Stari grad, Novi Beograd, Zemun i Čukarica)
određuje se prema srednjoj vrednosti prosečnih mesečnih zarada
ostvarenih u tim opštinama, a za preduzetnike sa sedištem radnje na
širem području grada Beograda (opštine Lazarevac, Mladenovac,
Obrenovac, Barajevo, Grocka i Sopot) prema srednjoj vrednosti prosečnih
mesečnih zarada ostvarenih u tim opštinama.
Izuzetno od odredaba st. 1. i 2. ovog člana, u cilju ravnomernijeg
poreskog opterećenja preduzetnika koji obavljaju istu delatnost na
teritoriji susednih opština u okviru istog okruga, polazna osnovica za
utvrđivanje visine paušalnog prihoda može se odrediti i prema srednjoj
vrednosti prosečnih mesečnih zarada ostvarenih u opštinama u okviru
istog okruga.
Polazna osnovica za utvrđivanje visine paušalnog prihoda preduzetnika,
koja se određuje u skladu sa st. 2. do 4. ovog člana ne može biti veća
od dvostruke prosečne mesečne zarade iz stava 1. ovog člana.
Odredbe st. 2. do 5. ovog člana ne primenjuju se na delatnosti iz člana 3. stav 1. tačka 7) ove uredbe.
Član 5
Polazna osnovica za utvrđivanje visine paušalnog prihoda, određuje se u
odnosu na prosečnu mesečnu zaradu iz člana 4. ove uredbe, po grupama
delatnosti iz člana 3. ove uredbe u sledećim procentima:
1) prva grupa 25%
2) druga grupa 50%
3) treća grupa 75%
4) četvrta grupa 150%
5) peta grupa 105%
6) šesta grupa 85%
7) sedma grupa:
a) autotaksi 55%
b) šlep služba 65%
v) prevoz posmrtnih ostataka 125%
g) prevoz putnika autobusom 165%
d) prevoz stvari i robe kamionom:
- do 3 tone nosivosti 55%
- preko 3 do 7 tona nosivosti 70%
- preko 7 do 12 tona nosivosti 80%
- preko 12 tona nosivosti 80%
plus 10% za svaku tonu nosivosti iznad 12 tona nosivosti, a najviše 130%.
III ELEMENTI ZA UTVRĐIVANJE VISINE PAUŠALNOG PRIHODA
Član 6
Polazna osnovica za utvrđivanje visine paušalnog prihoda određena u
skladu sa članom 5. ove uredbe, umanjuje se odnosno povećava primenom
elemenata iz člana 41. stav 1. Zakona, i to:
1) Mesto na kome se radnja nalazi - od minus 20% do plus 50%, i to:
(1) gradsko područje:
- ekstra i prva zona - plus 50%
- bez obzira na zone (povoljna lokacija, tržni centar, blizina javnih ustanova - bolnica, škola, pijaca i sl.) - do plus 50%
- druga zona - do plus 30%
- treća zona - do plus 10%
(2) seosko područje:
- centar sela (blizina crkve, škole, mesne zajednice) - bez umanjenja i uvećanja,
- uža zona - do minus 10%
- šira zona - do minus 20%
(3) trgovinska delatnost izvan poslovnih prostorija (na tezgama i
sličnim objektima koji se koriste na pijacama, ulicama, trgovima i
drugim javnim površinama) - do minus 20%
Razvrstavanje u zone se vrši u skladu sa odlukom lokalne samouprave o utvrđivanju zona za plaćanje naknade za korišćenje gradskog građevinskog zemljišta.
U slučaju kada odlukom lokalne samouprave nisu određene zone, kao i za seosko područje, razvrstavanje vrši nadležni poreski organ;
2) Opremljenost radnje - od minus 20% do plus 30%, i to:
(1) proizvodne delatnosti:
- oprema visoke tehnologije sa malim stepenom amortizacije - plus 30%
- oprema standardne tehnologije - do plus 20%
- polovna i zastarela oprema (visok stepen amortizacije) - do minus 10%
(2) uslužne delatnosti:
- ekskluzivni enterijer i nova oprema - plus 30%
- standardni enterijer i oprema - do plus 20%
- polovna oprema i uobičajeni enterijer - do minus 10%
(3) trgovinska delatnost izvan poslovnih prostorija (na tezgama i
sličnim objektima koji se koriste na pijacama, ulicama, trgovima i
drugim javnim površinama) - do minus 20%;
3) Broj zaposlenih radnika i angažovanih članova porodice preduzetnika
- plus 10% po jednom zaposlenom radniku, odnosno angažovanom članu
porodice.
Uvećanje po osnovu iz ove tačke po jednom zaposlenom radniku, odnosno
angažovanom članu porodice ne može biti manje od 10% prosečne mesečne
zarade iz člana 4. stav 1. ove uredbe;
4) Tržišni uslovi u kojima se delatnost obavlja - od minus 50% do plus 100%, i to:
- odsustvo konkurencije, lokalne prilike, stanje tržišta (potražnja) i dr. - do plus 100%
- nedovoljna potražnja i visoke cene imputa (repromaterijal i dr.) - do minus 50%;
5) Površina lokala, za pojedine vrste delatnosti gde je površina bitna
za njeno obavljanje uz sagledavanje mesnih prilika - od minus 10% do
plus 50%;
6) Starost preduzetnika i njegova radna sposobnost - do minus 20%, i to:
- stariji od 50 godina (žene), odnosno od 55 godina (muškarci) - minus 5%
- stariji od 60 godina (žene), odnosno od 65 godina (muškarci) - minus 10%
- invalidi treće kategorije - minus 15%
- invalidi druge kategorije - minus 20%
- Invalidnost se dokazuje rešenjem Republičkog fonda za penzijsko i invalidsko osiguranje;
7) Ostale okolnosti koje utiču na ostvarivanje dobiti - od minus 50% do plus 300%, i to:
- poslovna reputacija preduzetnika - do plus 300%
- vremenski period obavljanja delatnosti - od minus 50% do plus 100%
- vanredne okolnosti koje su od negativnog uticaja na promet (velike elementarne nepogode i sl.) - do minus 50%
- duža bolest preduzetnika koja utiče na efekte poslovanja - do minus 10%;
8) Visina prihoda obveznika koji pod istim ili sličnim uslovima obavljaju istu ili sličnu delatnost.
Kod primene i vrednovanja elemenata iz stava 1. tač. 1) do 7) ovog
člana, nadležni poreski organ vodi računa da utvrđena visina paušalnog
prihoda odgovara visini prihoda obveznika koji pod istim ili sličnim
uslovima obavlja istu ili sličnu delatnost.
Nadležni poreski organ, kod utvrđivanja paušalnog prihoda uzima u obzir
i sve dokaze, činjenice i podatke do kojih je došao putem kontrole i na
drugi način.
Član 6a
Izuzetno, paušalni prihod za 2002. godinu za delatnost iz člana 3. stav
1. tač. od 1) do 6) ove uredbe, utvrdiće se u visini paušalnog prihoda
za 2001. godinu, uvećanog za rast cena na malo ostvaren u Republici u
2001. godini, prema podatku republičkog organa nadležnog za poslove
statistike.
Za delatnosti iz člana 3. stav 1. tačka 7) ove uredbe, poreske obaveze utvrdiće se, i to:
1) za autotaksi delatnosti, za period jun - decembar 2002. godine u
visini koja zajedno sa doprinosima za socijalno osiguranje iznosi 3.600
dinara mesečno, a za 2003. godinu u visini koja zajedno sa doprinosima
za socijalno osiguranje iznosi 4.500 dinara mesečno;
2) za ostale autoprevozničke delatnosti - u visini obaveza za 2001.
godinu zajedno sa doprinosima za socijalno osiguranje, a za 2003.
godinu u visini obaveza za 2002. godinu uvećanih za 25% zajedno sa
doprinosima za socijalno osiguranje.
Član 6b
Izuzetno, za delatnosti iz člana 3. stav 1. tačka 7) ove uredbe,
poreske obaveze za 2004. godinu zajedno sa doprinosima za socijalno
osiguranje utvrdiće se u visini obaveza za 2003. godinu, uvećanih za
rast cena na malo ostvaren u Republici u 2003. godini, prema podatku
republičkog organa nadležnog za poslove statistike.
Od iznosa ukupno utvrđene obaveze za 2004. godinu iz stava 1. ovog
člana, pojedinačne obaveze namiruju se po sledećem redosledu: doprinos
za penzijsko i invalidsko osiguranje; doprinos za zdravstveno
osiguranje; doprinos za osiguranje za slučaj nezaposlenosti; porezi.
Član 7
Stupanjem na snagu ove uredbe prestaje da važi Uredba o bližim
uslovima, kriterijumima i elementima za paušalno oporezivanje obveznika
poreza na prihode od samostalne delatnosti ("Službeni glasnik RS", broj
47/98).
Član 8
Ova uredba stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
Samostalni član Uredbe o izmeni Uredbe o bližim uslovima,
kriterijumima i elementima za paušalno oporezivanje obveznika poreza na
prihode od samostalne delatnosti
("Sl. glasnik RS", br. 91/2002)
Član 2
Ova uredba stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u
"Službenom glasniku Republike Srbije", a primenjivaće se od 1. januara
2003. godine.
Samostalni član Uredbe o izmenama i dopunama Uredbe o bližim
uslovima, kriterijumima i elementima za paušalno oporezivanje obveznika
poreza na prihode od samostalne delatnosti
("Sl. glasnik RS", br. 23/2003)
Član 3
Ova uredba stupa na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".



Ау, Јеленче, па ко све ово да научи, ха, ха? Ја ћу само оно што мени ми одговара, на остало ћу да жмирим. Поздрав!**
Ne moras ni da citas - u praksi se to sve svodi na - odes u poresko oni ti ( po nekoj carobnoj formuli ) sve izracunaju - i izbace rezultat , pardon , hocu reci - cifru.
He , he , he - a ti se posle cesi i gde te ne ...:)))
Pozdravljam te!
KAKO KROZ KUF PROKNJIZITI FAKTURU TELEKOMA NA KOJOJ JE ISKAZAN PDV 10% ZA UPOTREBU MOBILNOG TELEFONA
Postovana Marija , pretpostavljam da ste mislili na KPR ?
U svakom slucaju odgovor je poslat mejlom.
Poštovana,
takođe me zanima kako kroz knjigu ulaznih računa proknjižiti porez na upotrebu mobilnih telefona?
S poštovanjem,
Bojan
Hvala
KAKO KROZ KUF PROKNJIZITI FAKTURU TELEKOMA NA KOJOJ JE ISKAZAN PDV 10% ZA UPOTREBU MOBILNOG TELEFONA
KUF - knjiga ulaznih faktura sluzi za vodjenje evidencije o nasim dugovanjima prema dobavljacima. U nju se unosi ukupan dug iz fakture , za svaku fakturu ponaosob. Kada se knjizi faktura Telekoma , knjizi se kompetan dug prema dobavljacu , kao i kod
ostalih knjizenja.
Postovana koleginice sa obzirom da su novim porezom na upotrebu mobilne telefonije i usluga proistekle njenim koriscenjemm stvari znatno zakoplikovane za knjigovodje a ministarstvo koje ga je sastavilo nema jednoznacan komentar ili zvanican stav kako ovaj porez obuhvatati knjgovodstveno kada je u pitanju prodaja dopuna u str-ovima,kioscima isl,pitao bih Vas sledece.Kako celu stvar dokumentaciono i knigovodstveno obraditi a da prema dosadasnjim zakonskim resenjima ,, pije vodu,,.Kako ulaz ove ,,robe ,,po fakturi dobavljaca ubaciti u kalkulaciju i uvesti u trgovacku knjgu a kako je razduziti u TK po dnevnim iseccima fiskalne kase.Sa obzirom da u poreskoj prijavi PPPDV nije predvidjeno mesto za ulazni i izlazni promet po ovoj stopi kako tu postupiti.Molim ukoliko mozete pruzite mi iscrpno i siroko objasnjenje,uz dodatak detalja koji su mozda od vaznosti za postavljeno pitanje a propustio sam da ih spomenem.Unapred hvala i srdacan,kolegijalni pozdrav iz NOVOG SADA ,Petar-
Стоматология в Москве
https://americandental.ru/
Нам доверяют многие.Комплексный подход. Гарантия качества. Быстрое лечение. Услуги: Правильный прикус, Отбеливание, Восстановление зубов.
americandental.ru
Интернет магазин в России!
https://bestledies.ru/
Интернет магазин в России!Нам доверяют многие.Комплексный подход. Гарантия качества.
https://bestledies.ru/ Мы ждем на нашем сайте Вас! Удачных покупок )