Ova je odluka poslednji put objavljena u Sluzbenom glasniku u Decembru 2008. godine.
Treba voditi racuna o tome da je ove godine donet Zakon o sprecavanju pranja novca i finansiranja terorizma kojim se , pored ostalog zabranjuje placanje gotovinom u iznosima preko 15000 evra i jos neke novine , o kojima cu vise kazati uz sledeci post.
На основу члана 3. став 5. Закона о платном промету ("Службени
лист СРЈ", бр. 3/2002 и 5/2003 и ''Службени гласник РС'', бр. 43/2004),
гувернер Народне банке Србије доноси
О УСЛОВИМА И НАЧИНУ ПЛАЋАЊА У ГОТОВОМ НОВЦУ У
ДИНАРИМА ЗА ПРАВНА ЛИЦА И ЗА ФИЗИЧКА ЛИЦА КОЈА
ОБАВЉАЈУ ДЕЛАТНОСТ
( U CELOKUPNU ZAKONSKU REGULATIVU IZ OBLASTI KNJIGOVODSTVA SE ULAZI PUTEM MENIJA "ZAKONI I PODZAKONSKA AKTA" )
1. Правна лица и физичка лица која обављају делатност могу, без
ограничења, плаћати готовим новцем, односно вршити исплате у
готовом новцу у динарима са свог текућег рачуна.
Плаћања, односно исплате из става 1. ове тачке врше се на
основу оригиналне документације, из које се могу утврдити износ, основ
и намена тог плаћања (решење, уговор, рачун и др.), а која се банци
обавезно подноси на увид и оверу (датум пријема, печат и потпис).
Изузетно од става 2. ове тачке, плаћања, односно исплате до
износа од 100.000 динара дневно вршиће се без подношења на увид
документације из тог става.
Дипломатске и конзуларне мисије и организације у оквиру
Организације уједињених нација могу готов новац подизати са свог
текућег рачуна без подношења документације из става 2. ове тачке.
Правна лица и физичка лица која обављају делатност дужни су
да документацију о извршеним исплатама у готовом новцу чувају у
роковима утврђеним законом – ради пружања на увид надлежним
органима.
2. Правна лица и физичка лица која обављају делатност дужни су
да подизање готовог новца у износу већем од 1.300.000 динара, осим
када су у питању исплате зарада и других личних примања на које се, у
складу с прописима, плаћају порези и доприноси – најаве банци три
радна дана раније.
Банка може готов новац у износу већем од износа из става 1. ове
тачке исплатити и без најаве – ако располаже довољном количином
готовог новца.
3. Банка је дужна да свакодневно надлежни орган обавештава о
свим исплатама готовог новца извршеним претходног дана са рачуна
правних лица и физичких лица која обављају делатност.
Даном, у смислу ове тачке, сматра се дан кад банка обавља
готовински платни промет.
4. Правна лица и физичка лица која обављају делатност дужни су
да истог, а најкасније наредног радног дана, готов новац примљен по
било ком основу уплате на свој рачун код банке.
Под готовим новцем у смислу става 1. ове тачке не подразумева
се износ динара неопходан за обављање делатности овлашћеног
мењача – и то у висини троструког просечног износа динара којима је
вршен откуп ефективног страног новца у претходном месецу.
4а. Одредбе ове одлуке односе се и на правна лица – нерезиденте
када подижу готов новац са свог динарског нерезидентног рачуна
отвореног у складу са одлуком Народне банке Србије којом се уређују
услови отварања и начин вођења рачуна нерезидената.
5. Банком, у смислу ове одлуке, сматра се банка из члана 2. тачка
10. одредбе под а) Закона о платном промету.
6. Даном почетка примене ове одлуке престаје да важи Одлука о
условима и начину плаћања у готовом новцу у динарима за правна лица
и за физичка лица која обављају делатност ("Службени лист СРЈ", бр.
65/2002 и ''Службени гласник РС'', бр. 11/2003).
7. Ова одлука ступа на снагу наредног дана од дана објављивања у
"Службеном гласнику РС", а примењиваће се од 1. јуна 2004. године.
О. бр. 29
18. маја 2004. године
Б е о г р а д
Г у в е р н е р Народне банке Србије
Радован Јелашић, с.р.
AZURNA ZAKONSKA REGULATIVA I PITANJA I ODGOVORI PREBACENI SU NA FORUM WWW.ASEKONOMIJA.COM
*) Zakon o zastiti konkurencije od 07/2009 , u primeni od 01/11/2009.
*) 16/10/2009 Najavljeno poostravanje zakonskih odredbi o komisionom poslovanju.Vise o tome na forumu u rubrici "Predavanja i novosti iz oblasti ekonomije".
* ) Novi uplatni racuni za poreze i doprinose
* ) Za period od 01/02/2009. do 31/12/2009. godine utvrdjeni iznos za umanjenje poreske osnovice poreza na zarade iznosi : 5.938,00 dinara.
* ) Osnovice za obracun doprinosa za PIO ( penzijsko i invalidsko osiguranje ) za gradjane koji sami uplacuju doprinose , za avgust , septembar i oktobar :
Osnovica osiguranja У процентима Допринос (месечно)
17.693 40% 3.892,46
23.886 54% 5.254,92
28.751 65% 6.325,22
35.386 80% 7.784,92
38.483 87% 8.466,26
50.868 115% 11.190,96
56.176 127% 15.083,42
88.466 200% 19.462,52
132.699 300% 29.193,78
176.932 400% 38.925,04
221.165 500% 48.656,30
*) Minimalna neto zarada po satu za period januar - jun 2009. godine iznosila je 87,00 dinara. Iznos za period jul - decembar 2009. takodje 87,00 dinara po radnom satu ( neto iznos ).
U ovom odeljku nam je cij da prikazemo kompletnu zakonsku regulativu koja se odnosi na knjigovodstvenu delatnost.
Godina pored propisa oznacava ili godinu donosenja ili godinu kada je poslednji put taj zakon izasao u Sluzbenom glasniku.
Link 1 vodi do google dokumenata . U gornjem desnom uglu ovih dokumenata imate kontrole koje vam daju mogucnost povecanja i smanjenja teksta , kao i mogucnost istovremenog prikaza vise stranica.
Ako menjate velicinu teksta , u prvih par sekundi moze biti zamagljen , ali ne brinite , to je samo trenutno.
Link 2 vodi do naseg drugog bloga ili pdf fajlova , sa istim zakonskim odredbama
( ovaj link je uglavnom "brzi" od linka 1 ).
AZURNA ZAKONSKA REGULATIVA I PITANJA I ODGOVORI PREBACENI SU NA FORUM WWW.ASEKONOMIJA.COM
*) 16/10/2009 Najavljeno poostravanje zakonskih odredbi o komisionom poslovanju.Vise o tome na forumu u rubrici "Predavanja i novosti iz oblasti ekonomije".
Zakon o zastiti konkurencije , novi , u primeni od 01/11/2009. ( link 2 )
Zakon o racunovodstvu i reviziji 2006 ( link 1 ) ( link 2 )
Pravilnik o Kontnom okviru i sadrzini racuna u Kontnom okviru za privredna drustva , zadruge , druga pravna lica i preduzetnike 2006 ( link1 ) ( link 2 )
Pravilnik o nacinu i rokovima vrsenja popisa i uskladjivanja knjigovodstvenog stanja
sa stvarnim stanjem 2006 ( link 1 ) ( link 2 )
Pravilnik o evidenciji prometa robe i usluga ( link 2 )
Zakon o radu 2005 ( link 1 ) ( link 2 )
Zakon o dopuni Zakona o radu 2009 ( link 1 ) ( link 2 )
AZURNA ZAKONSKA REGULATIVA I PITANJA I ODGOVORI PREBACENI SU NA FORUM WWW.ASEKONOMIJA.COM
Zakon o porezu na dodatnu vrednost 2007/08 ( link 1 ) ( link 2 )
Pravilnik o odredjivanju slucajeva u kojima nema obaveze izdavanja racuna i o racunima kod kojih se mogu izostaviti pojedini podaci ( link 1 ) ( link 2 )
Pravilnik o utvrdjivanju opreme i objekata za vrsenje delatnosti i o nacinu sprovodjenja ispravke odbitka prethodnog poreza za opremu i objekte za vrsenje delatnosti
2005 ( link 1 ) ( link 2 )
Pravilnik o postupku ostvarivanja prava na povracaj PDV-a i o nacinu i postupku refakcije i refundacije PDV-a (63/07) ( link 1 ) ( link 2 )
Pravilnik o nacinu i postupku ostvarivanja poreskog oslobadjanja kod PDV-a sa pravom i bez prava na odbitak prethodnog poreza (63/07) ( link 1 ) ( link 2 )
Pravilnik o obliku i sadrzini prijave za evidentiranje obveznika PDV-a , brisanje iz PDV-a , poreska prijava za PDV (120/08) ( link 1 ) ( link 2 )
Pravilnik o utvrdjivanu prenosa celokupne ili dela imovine , sa ili bez naknade , ili kao ulog ,
koji se ne smatra prometom dobara i usluga u smislu zakona
o PDV-u 2005 ( link 1 ) ( link 2 )
Pravilnik o obliku , sadrzini i nacinu vodjenja evidencije o
PDV-u 2005 ( link 1 ) ( link 2 )
Uredba o kolicini rashoda ( kalo , rastur , kvar i lom ) na koji se ne
placa PDV 2004 ( link 1 ) ( link 2 )
Zakon o fiskalnim kasama 2004 ( link 1 ) ( link 2 )
Pravilnik o obliku i sadrzini obavestenja iz clana 18. stav 3. Zakona o fiskalnim
kasama 2005 ( link 1 ) ( link 2 )
Uredba o ostvarivanju prava fizickog lica - kupca dobra , odnosno korisnika usluga u sprovodjenju Zakona o fiskalnim kasama 2005 ( link 1 ) ( link 2 )
Uredba o odredjivanju delatnosti kod cijeg obavljanja ne postoji obaveza evidentiranja
prometa preko fiskalne kase 2009 ( link 1 ) ( link 2 )
Spisak proizvodjaca fiskalnih kasa sa dozvolom 2008 ( link 1 ) ( link 2 )
AZURNA ZAKONSKA REGULATIVA I PITANJA I ODGOVORI PREBACENI SU NA FORUM WWW.ASEKONOMIJA.COM
Zakon o porezu na dohodak gradjana (44/2009) ( link 1 ) ( link 2 )
Pravilnik o sadrzini prijave za upis u registar poslodavaca 2006 ( link 1 ) ( link 2 )
Korisnicko uputstvo za godisnji porez na dohodak gradjana
za 2008. godinu ( link 1 ) ( link 2 )
Pravilnik o sadrzaju poreskog bilansa i drugim pitanjima od znacaja za nacin
utvrdjivanja poreza na dohodak gradjana od prihoda od samostalne
delatnosti 2004 ( link 1 ) ( link 2 )
Pravilnik o sadrzini prijave za upis u registar isplatilaca prihoda po osnovu estradnih programa
zabavne i narodne muzike i dr. zabavnih programa i sadrzini obavestenja o zakljucenim ugovorima o izvodjenju tih programa 2004 ( link 1 ) ( link 2 )
Uredba o blizim uslovima , kriterijumima i elementima za pausalno oporezivanje obveznika poreza na prihode od samostalne delatnosti 2005 ( link 1 ) ( link 2 )
Pravilnik o obrascima poreskih prijava za utvrdjivanje poreza na
prihode gradjana 2007 ( link 1 ) ( link 2 )
Zakon o doprinosima za obavezno socijalno osiguranje ( link 2 )
Zakon o porezu na dobit preduzeca 2004 ( link 1 ) ( link 2 )
Pravilnik o sadrzaju Poreskog bilansa i dr. pitanjima od znacaja za nacin utvrdjivanja
poreza na dobit preduzeca 2004 ( link 1 ) ( link 2 )
Pravilnik o sadrzaju Poreskog bilansa za druga pravna lica ( nedobitne organizacije )
- obveznike poreza na dobit preduzeca 2006 ( link 1 ) ( link 2 )
Pravilnik o nacinu razvrstavanja stalnih sredstava po grupama i nacinu utvrdjivanja
amortizacije za poreske svrhe 2004 ( link 1 ) ( link 2 )
Pravilnik o sadrzaju poreske prijave za obracun poreza na dobit
preduzeca 2006 ( link 1 ) ( link 2 )
Zakon o privrednim drustvima 2004 ( link 1 ) ( link 2 )
Pravilnik o starim zanatima 2005 ( link 1 )
Zakon o porezima na upotrebu , drzanje i nosenje dobara 2009 ( link 1 ) ( link 2 )
Uskladjeni dinarski iznosi poreza na upotrebu , drzanje i
nosenje dobara 2007 ( link 1 ) ( link 2 )
AZURNA ZAKONSKA REGULATIVA I PITANJA I ODGOVORI PREBACENI SU NA FORUM WWW.ASEKONOMIJA.COM
Zakon o porezima na imovinu 2009 ( link 1 ) ( link 2 )
Pravilnik o obrascima poreskih prijava za utvrdjivanje poreza
na imovinu 2009 ( link 1 )
Zakon o privremenom izuzimanju od oporezivanja porezom na dohodak gradjana
odredjenih vrsta prihoda ( link 2 )
Zakon o bezbednosti i zdravlju na radu ( link 1 ) ( link 2 )
Pravilnik o evidencijama u oblasti bezbednosti i zdravlja na radu 2007 ( link 1 )
Pravilnik o nacinu i postupku procene rizika na radnom mestu i u radnoj
okolini 2006 ( link 1 )
Zakon o zdravstvenoj zastiti 2005 ( link 1 ) ( link 2 )
Zakon o zdravstvenom osiguranju 2005 ( link 1 ) ( link 2 )
Pravilnik o ispravi o zdravstvenom osiguranju 2006/07 ( link 2 )
Zakon o otpisu kamate na dospele obaveze po osnovu odredjenih poreza
i doprinosa za obavezno socijalno osiguranje ( link 2 )
Pravilnik o sadrzini i obrascu zahteva za otpis kamate na dospele obaveze po osnovu
odredjenih poreza i doprinosa za obavezno socijalno osiguranje i o nacinu i postupku
za ostvarivanje prava na otpis kamate 2008 ( link 2 )
Zakon o platnom prometu ( link 2 )
Zakon o poreskom postupku i poreskoj administraciji ( link 2 )
Odluka o uslovima i nacinu otvaranja , vodjenja i gasenja
racuna kod banke ( link 2 )
Odluka o odredjivanju jedinstvenih identifikacionih brojeva banaka
za obavljanje platnog prometa ( link 2 )
Overeni potpisi lica ovlascenih za zastupanje ( link 2 )
Karton deponovanih potpisa ( link 2 )
Odluka o obliku , sadrzini i nacinu koriscenja jedinstvenih instrumenata
platnog prometa ( link 2 )
Odluka o uslovima i nacinu placanja gotovim novcem u dinarima za pravna lica
i za fizicka lica koja obavljaju delatnost ( link 2 )
Uredba o blizim uslovima za placanje poreskog duga ( link 2 )
Pravilnik o uslovima i nacinu vodjenja racuna za uplatu javnih prihoda
i raspored sredstava sa tih racuna ( link 2 )
Pravilnik o poreskom identifikacionom broju ( link 2 )
Zakon o javnim prihodima i javnim rashodima ( link 2 )
Zakon o zigovima ( link 2 )
Zakon o hipoteci 2005 ( link 2 )
Zakon o deviznom poslovanju 2006 ( link 1 ) ( link 2 )
Odluka o postupku kontrole menjackih poslova 2007 ( link 1 ) ( link 2 )
Odluka o uslovima za licne i fizicke prenose sredstava placanja u
inostranstvo i iz inostranstva 2008 ( link 1 ) ( link 2 )
Odluka o placanju , naplacivanju ,uplati i isplati koji se mogu vrsiti u
efektivnom stranom novcu 2007 ( link 1 ) ( link 2 )
Uputstvo za sprovodjenje odluke o uslovima i nacinu obavljanja
menjackih poslova 2008 ( link 1 ) ( link 2 )
Odluka o uslovima i nacinu obavljanja menjackih poslova 2008 ( link 1 ) ( link 2 )
Uredba o blizim uslovima i nacinu vrsenja kontrole deviznog poslovanja ,
izvestavanju i vodjenju evidencije od strane rezidenata i
nerezidenata 2006 ( link 1 ) ( link 2 )
Odluka o uslovima i nacinu evidentiranja kreditnih poslova sa inostranstvom
iz clana 4. stav 2. i clana 5. stav 3. Zakona o deviznom
poslovanju 2007 ( link 1 ) ( link 2 )
Zakon o menici ( link 2 )
Odluka o pustanju u prodaju menicnog blanketa ( link 2 )
Zakon o spoljnotrgovinskom poslovanju 2009 ( link 2 )
Zakon o izmenama i dopunama zakona o spoljnotrgovinskom
poslovanju 2009 ( link 2 )
Zakon o turizmu 2009 ( link 2 )
Zakon o duvanu 2007 ( link 2 )
Pravilnik o uslovima u pogledu tehnicke opremljenosti prostora za trgovinu
na malo duvanskim proizvodima ( link 2 )
Pravilnik o nacinu isticanja upozorenja zabrane prodaje cigareta
maloletnicima 2006 ( link 2 )
Pravilnik o uslovima u pogledu odgovarajuceg prostora za trgovinu na veliko
duvanskim proizvodima ( link 2 )
Zakon o bankama 2009 ( link 2 )
Zakon o trzistu hartija od vrednosti i drugih finansijskih instrumenata 2006 ( link 2 )
Zakon o zaposljavanju i osiguranju za slucaj nezaposlenosti ( link 2 )
Zakon o ceku ( link 2 )
Zakon o cenama ( link 2 )
Zakon o zastiti potrosaca ( link 2 )
Zakon o vinu 2009 ( link 2 )
Zakon o etanolu 2009 ( link 2 )
Zakon o rakiji i drugim alkoholnim picima 2009 ( link 2 )
Zakon o elektronskom dokumentu ( link 2 )
Zakon o elektronskom potpisu ( link 2 )
Zakon o elektronskoj trgovini 2009 ( link 2 )
Zakon o sprecavanju pranja novca i finansiranja terorizma ( link 2 )
Zakon o izmenama i dopunama zakona o sprecavanju pranja novca i finansiranja terorizma ( link 2 )
Zakon o planiranju i izgradnji ( link 2 )
AZURNA ZAKONSKA REGULATIVA I PITANJA I ODGOVORI PREBACENI SU NA FORUM WWW.ASEKONOMIJA.COM
AZURNA ZAKONSKA REGULATIVA I PITANJA I ODGOVORI PREBACENI SU NA FORUM WWW.ASEKONOMIJA.COM
U prethodnim predavanjima sam govorila o obaveznim elementima svake
knjige koja se popunjava , vezano za dosadasnju tematiku.
Ovde sam dala samo tabele pocev od prve kalkulacije koju smo imali , preko pazara i popunjavanja odgovarajucih knjiga.
Poredjala sam tabele jednu ispod druge , radi lakseg poredjenja i mislim da su
i same po sebi jasne.
Klikom na dokument dobija se uvecana slika :
KALK :
Pazar :
PK1 leva :
PK1 desna:
TK :
KIR :
KIF :
AZURNA ZAKONSKA REGULATIVA I PITANJA I ODGOVORI PREBACENI SU NA FORUM WWW.ASEKONOMIJA.COM
Poresko planiranje
Kako zakonski smanjiti poreske obaveze privrednog subjekta ?
Sta se vise isplati : preduzetnik ili DOO ?
Kako minimizirati poreske obaveze ?
Kako odloziti poreske obaveze za naredni period ?
U danasnje vreme sve vise firmi se susrece sa problemom nelikvidnosti ,
kao i sa nedostatkom jasnog cilja i plana u kom pravcu dalje usmeravati resurse firme.
Poresko planiranje je deo resenja za ove probleme.
Ono se prvenstveno primenjuje kod direktnih ( neposrdnih ) poreza , kao sto su :
porez na dobit preduzeca , porez na imovinu , porez na dobit preduzetnika.
Na indirektne ( posredne ) poreze je tesko uticati , jer su to porezi koji se uglavnom
prenose na druga lica – krajnje potrosace. Oni uglavnom ne uticu na visinu dobiti koju
privredni subjekti ostvaruju.
Kako napraviti izbor : da li otvoriti preduzetnicku radnju ili DOO ?
I preduzetnik i DOO imaju istu poresku stopu , kao i istu osnovicu za utvrdjivanje
poreza na dobit. Medjutim postoje bitne razlike koje menjaju krajnji rezultat ,
tj. iznos koji se na kraju placa na ime poreza.
Prva bitna razlika je u cinjenici da preduzetnik ne moze zasnovati radni odnos u
svojoj radnji , te ne moze po osnovu svog rada zaracunavati sebi zaradu i ostale
troskove po osnovu rada koji se zakonom priznaju. Samim tim on ima stavku
manje koju moze zaracunati kao rashod u poreskom bilansu.
Njemu se iz ove grupe troskova priznaju samo naknade po osnovu sluzbenog putovanja.
Osnivac privrednog drustva moze zasnovati radni odnos u svom drustvu i
moze sebi zaracunavati bruto zaradu kao trosak poslovanja.
Ostatak clanka mozete pronaci na forumu , pod stavkom : Predavanja i novosti iz oblasti ekonomije.






